Honda Optimate 5 stop start 12V acculader - optimizer
Artikelnummer: 08M51-EWA-801UDe HONDA OptiMate 5 is de alles-in-één tool voor 12V accuonderhoud thuis. OptiMate 5 heeft alle volledig automatische 100% veilige en gebruiksvriendelijke eigenschappen van de 1,5 miljoen OptiMates die sinds 1995 zijn geproduceerd, maar voegt een krachtige 4 Amp-output toe om grotere batterijen te kunnen gebruiken.
De hele winter je batterij vergeten? OptiMate 5 herstelt hem uit diepe ontlading en laadt hem optimaal op. Vervolgens controleert hij of de geleverde lading zo goed mogelijk is voordat hij controleert hoe goed de batterij de lading kan vasthouden en geeft hij in één oogopslag de status weer. Natuurlijk houdt het uw batterij dan maandenlang veilig volledig opgeladen, waardoor de levensduur met maximaal 400% wordt verlengd.
- Veiligheidscontrole: OptiMate 5 moet worden aangesloten op een batterij (met behoud van minimaal 2V) om de uitgang te activeren
- Desulfatering en herstel: als door sulfatering de weerstand van de batterij abnormaal hoog is, wordt automatisch een spanning tot 20V toegepast om dit te overwinnen om zeer lege of verwaarloosde batterijen te herstellen totdat ze het normale laadprogramma kunnen accepteren
- Bulklading: een constante stroom van 4A brengt de batterij efficiënt bijna volledig opgeladen
- Laadverificatie : zodra de stijgende weerstand ervoor zorgt dat de laadspanning 14,3 V bereikt, wordt de spanning gedurende 30 minuten beperkt tot 13,6 V, terwijl het circuit de werkelijke spanning en de door de batterij opgenomen stroom bewaakt. Als het automatische circuit binnen 30 minuten oordeelt dat de bereikte lading niet optimaal is, keert het programma terug naar bulklading en wordt het proces herhaald
- Laadbehoudtest: wanneer de bewaakte parameters bevestigen dat een optimale lading is bereikt, begint de eerste controle op lekkage van de batterij (en het aangesloten systeem). Afhankelijk van de spanning die gedurende 30 minuten wordt vastgehouden, wordt een "OK" (groene LED) of "niet OK" (rode LED-testresultaat weergegeven). Deze testperioden van 30 minuten worden elk uur herhaald totdat de OptiMate 5 wordt losgekoppeld, zodat de batterijstatus indicatie wordt voortdurend bijgewerkt
- Laadonderhoud : gedurende afwisselende perioden van 30 minuten, bij een float-limiet van 13,6 V, krijgt de batterij laadstroom (tot het maximum) die nodig is om deze te ondersteunen tegen kleine aangesloten belastingen of stroomlekkage en tegen natuurlijke zelfontlading. OptiMate 5 kan voor onbepaalde tijd verbonden blijven met de batterij en de batterij blijft koel en veilig. En optimaal opgeladen
- Aanbevolen voor: AGM / MF, STD, GEL en spiraalcelbatterijen van 15Ah tot 192Ah
- Programmacontrole: 5 fasen, volledig automatisch
- Ingangsstroom max: 0.35A @ 230V
- Omgekeerde afvoerstroom: Minder dan 1 mA
- Uitgangsstroom (bulklading): 4A
- Oplaadtijdlimiet: Veilig om maandenlang aangesloten te blijven
- Automatische ontzwaveling: Ja
- Onderhouds-/testcycli: 30 min/30 min (afwisselend per uur)
- Ladingsretentietest: 2 mogelijke resultaten – 'goed' & 'slecht'
- Afmeting: 200 x 75 x 61 mm
- Gewicht: 1000g
- Montage: Eenvoudige directe wandmontage
- Lengte ingangskabel: 2m
- Lengte uitgangskabel: 2m
- Meegeleverde accessoires: O11 weerbestendig oogje; O4 Klemkabel voor opladen op de bank
- Bedrijfstemperatuurbereik: -40°C / +50°C
- Garantie: 3 jaar
- Certificering (230V-model) : TUV/GS-conformiteit
- Diagnostiseert, herstelt, laadt, controleert en onderhoudt uw batterij automatisch maandenlang. Alle grote batterijfabrikanten raden aan om startbatterijen VOLLEDIG OPGELADEN te houden wanneer ze niet worden gebruikt. OptiMate 5 is volkomen veilig voor maandenlange aansluiting en onderhoud van onregelmatig of seizoensgebonden gebruikte accu's, zelfs als ze nog op het voertuig zijn aangesloten. Het uitgekiende laadalgoritme zorgt ervoor dat er geen risico bestaat op overladen. Geschikt voor alle typen oplaadbare 12V-loodzuuraccu's: vuldoptypes; geabsorbeerde glasmat (AGM of “MF”); klep geregeld (VRLA); GEL-elektrolyt. Zo simpel als 1-2-3: Sluit de OptiMate 5 gewoon aan op uw accu, de rest gaat automatisch. Elektronisch beveiligd tegen gebruikersfouten. Er is geen schakelaar, geen zekering en er zijn geen vonken. Geleverd met twee verwisselbare SAE aansluitsets, één met klemmen voor opladen via de bank, de andere met in-line beveiligingszekering en oogklemmen voor permanente aansluiting op de accu van het voertuig zodat de oplader indien nodig gemakkelijk opnieuw kan worden aangesloten. Optionele accessoires zijn onder meer extra gezekerde permanente aansluitkabels (O1); sigarettenaanstekerstekker (O2) om op te laden via de sigarettenaansteker of DIN-aansluiting (zoals te vinden op sommige BMW, Honda en Triumph toermotoren); Verlengsnoeren van 1,8 m en 4,6 m, weerbestendige stopcontacten voor een gemakkelijke 12V-voeding voor satellietnavigatie, mp3-speler, oplader voor mobiele telefoons, PDA enz. en nog veel meer.Certificeringen: TUV/GS-conformiteit. 3 jaar garantie Optionele accessoires zijn onder meer extra gezekerde permanente aansluitdraden (O1); sigarettenaanstekerstekker (O2) om op te laden via de sigarettenaansteker of DIN-aansluiting (zoals te vinden op sommige BMW, Honda en Triumph toermotoren); Verlengsnoeren van 1,8 m en 4,6 m, weerbestendige stopcontacten voor een gemakkelijke 12V-voeding voor satellietnavigatie, mp3-speler, oplader voor mobiele telefoons, PDA enz. en nog veel meer.Certificeringen: TUV/GS-conformiteit. 3 jaar garantie Optionele accessoires zijn onder meer extra gezekerde permanente aansluitdraden (O1); sigarettenaanstekerstekker (O2) om op te laden via de sigarettenaansteker of DIN-aansluiting (zoals te vinden op sommige BMW, Honda en Triumph toermotoren); Verlengsnoeren van 1,8 m en 4,6 m, weerbestendige stopcontacten voor een gemakkelijke 12V-voeding voor satellietnavigatie, mp3-speler, oplader voor mobiele telefoons, PDA enz. en nog veel meer.Certificeringen: TUV/GS-conformiteit. 3 jaar garantie
- BATTERIJ OPSLAG & ONDERHOUD TIJDENS NIET-GEBRUIK:
- Batterijen met een ouder ontwerp, zoals lood-antimoon (zoals vaak te vinden op klassieke voertuigen) hebben de neiging om zichzelf sneller te ontladen in opslag dan modernere lood-calcium- of hybride batterijen die hun lading gedurende meerdere maanden behouden als ze in een koele omgeving worden bewaard .
- Volledig afgedichte MF-motoraccu's (met glasmat-scheiders) houden de lading beter vast in opslag dan andere startaccu's, maar zijn moeilijker te herstellen als ze eenmaal volledig ontladen zijn.
- Hoe hoger de omgevingstemperatuur bij opslag, hoe sneller de batterij de neiging heeft om zichzelf te ontladen. Batterijen die niet regelmatig worden gebruikt en die om welke reden dan ook niet kunnen worden onderhouden door een goede onderhoudslader, kunnen dus het beste worden bewaard in koude omstandigheden, MAAR NIET BEVRIEZING!
- Batterijfabrikanten raden aan om startbatterijen altijd volledig opgeladen te houden. Alle batterijen hebben een beperkte levensduur, vaak aangeduid door fabrikanten in termen van duty-cycles. Door de batterij volledig opgeladen te houden tijdens perioden van niet-gebruik, wordt daarom vermeden dat een deel van de levensduur van de batterij wordt verbruikt. Sommige laders die worden verkocht als "batterijconditioners" voor onderhoud op middellange termijn, die alleen opladen, stoppen en weer "aanslaan" wanneer een batterij tot een bepaald niveau is ontladen, worden daarom niet aanbevolen. Veel beter zijn geavanceerdere laders zoals OptiMate of AccuMate die door een combinatie van zowel spannings- als stroomdetectie tijdens en na de hoofdlaadfase met constante stroom automatisch "dubbel controleren" of de batterij echt volledig is opgeladen aan het einde van de hoofdstroom (constante stroom) laadtrap & ga dan alleen over in float-lading om de batterij continu de stroom te bieden die deze nodig heeft, waardoor een permanent volledig opgeladen batterij wordt gegarandeerd. De belangrijke voordelen zijn ten eerste dat deze laders ervoor zorgen dat de batterij volledig is opgeladen VOORDAT overgaat naar een (lagere spanningslimiet) float-laadmodus, en dat in deze modus het de batterij is die naar de lader signaleert en daaruit precies de hoeveelheid stroom die nodig is om de belasting van alarmen, accessoires of stroomlekken in de voertuigbedrading te ondersteunen.
- Alleen door zowel stroom- als spanningsdetectie kan echt slimme circuits ervoor zorgen dat de batterij volledig is opgeladen voordat deze naar de lagere spanningsbeperkte float-laadfase gaat. Alleen gedetecteerde spanning kan wijzen op een volle batterij in geval van abnormale weerstand als gevolg van diepe ontlading. De OptiMate- en AccuMate-circuits die zowel stroom als spanning bewaken, controleren of de batterij geen significante stroom trekt bij de 13,8 V Float-laadlimiet tijdens een proefinitiatie van de onderhoudsfase, VOORDAT deze fase volledig wordt ingeschakeld (& aanduiding "batterij klaar”- groene LED). Beide laders gaan dus automatisch terug naar de constante stroommodus als de bewaakte parameters aangeven dat de laadmodus voortijdig is overgegaan in de onderhoudsmodus.
- Het verwijderen van vuldoppen van niet-verzegelde accu's die zijn aangesloten op een AccuMate of OptiMate is niet nodig.